ISO 9001-standarden är den globala standarden för kvalitetsledning. Ställer dina kunder/klienter höga krav på organisationens kvalitet och tjänsternas tillförlitlighet? Genom certifiering visar du dina kunder att du har vidtagit rätt åtgärder och att dina produkter/tjänster strukturellt uppnår den kvalitetsnivå som du lovar dina kunder/klienter.
ISO 9001 är tillämplig på alla organisationer. Certifiering är också möjligt och överkomligt för enskilda näringsidkare, små företag och egenföretagare. Alla krav i den internationella standarden är generella och avsedda att tillämpas på alla organisationer, oavsett typ eller storlek eller vilka produkter och tjänster de tillhandahåller.
Grunden för genomförandet av ISO 9001-standarden är ett internt kvalitetsledningssystem.
I den registrerar du bland annat följande:
Vilka är dina mål?
hur du planerar, genomför och utvärderar leveransen av dina produkter/tjänster;
vilka resurser du behöver för detta;
hur du begränsar riskerna för kvalitetsstörningar.
Att införa ett kvalitetsledningssystem innebär att de anställda inom din organisation har klarhet om bland annat mål, processer och ansvarsområden. Arbetet utförs också mer effektivt och ändamålsenligt (förutsatt att standarden tillämpas på rätt sätt), vilket minskar kostnaderna (för fel). Om du inrättar systemet i enlighet med ISO 9001-standarden kan du låta ett oberoende ackrediterat certifieringsorgan testa och certifiera dess funktion. Internt bör du själv testa hur ledningssystemet fungerar genom interna revisioner. Genomförandet kan göras av organisationen själv eller (delvis) läggas ut på ett konsultföretag.
Genomförandet börjar med att köpa standarden. Kostnaden för hela denna process beror på faktorer som processernas komplexitet, om man arbetar skift och i vilken utsträckning saker och ting redan är i ordning inom organisationen. Dessutom påverkar antalet heltidsekvivalenter och platser (omfattning) kostnaderna. Kostnaderna består av det antal timmar som Brand Compliance lägger ner på både revisionen och rapporteringen, samt ytterligare kostnader som certifikat, service, administration och resekostnader. När en organisation samarbetar med ett konsultföretag tillkommer naturligtvis kostnader.
Kort sagt: för att beräkna revisionstiden för en certifieringsrevision behöver vi information från dig och din organisation. Det snabbaste sättet att beräkna kostnaderna börjar med ett introduktionsmöte!
Vi utför gärna de externa revisioner som krävs för att erhålla ISO 9001-certifiering. Eftersom varje företag är unikt diskuterar vi gärna ert utgångsläge med er och identifierar vilka steg som (eventuellt) fortfarande måste tas för att ni ska vara redo.